تمکین و حق حبس
آبان 8, 1394
فریب در ازدواج
فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود؟ (تدلیس)
آبان 8, 1394

سقط جنین

جرم سقط جنین از جمله جرایم مخصوص زنان است که امروزه گریبانگیر تمامی کشورهای دنیا به خصوص، پرجمعیت شده است .بازتاب این معضل بر دیدگاههای حقوقدانان وجرمشناسان تاثیرگذار بوده است . به دلیل اینکه دیگر قوانین راجع به سقط جنین با وجود مسائل جدید اعم از پزشکی ومسائل اجتماعی واقتصادی ونظایر آن با عرف واخلاق عمومی جوامع مطابق نبوده واین مهم حقوقدانان را بر انگیخته تا در تنظیم قوانین مسائل ومشکلات جامعه را مد نظر قرار دهند .
تعریف سقط جنین :
عبارت است از اخراج عمدی وغیر طبیعی جنین، قبل از موعد طبیعی به نحوی که حمل (حمل همان کودکی است که در شکم مادر است)توانایی زنده ماندن را ندارد.
مجازات سقط جنین
در موارد وضع حمل (سقط جنین ) براثر صدمه وارده ناشی از تخلفات رانندگی مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه وپرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم محکوم می گردد.
در مواردی که اذیت وآزار زن حامله و یا ضرب وجرح موجب از میان رفتن جنین گردد و توسط افراد عادی صورت گیرد ، محکوم به پرداخت دیه و مجازات آن حبس از 1 تا 3 سال تعیین شده است وهر گاه بر اثر اذیت زن حامله بدون قصد مرگ زن ،جنین قبل از موعد متولد گشته و با برخورد عمدی وی با زمین یا شیءسخت موجب مرگ جنین شود محکوم به پرداخت دیه و در صورت قتل عمدی مادر به قصاص نیز محکوم می گردد.
هر گاه صدمه بدنی غیر عمدی ناشی از تخلفات رانندگی منتهی به تلف جنین شود یعنی جنین زنده ای ساقط شود جرم سقط جنین تحقق می یابد ،مرتکب از دو ماه تا یکسال ونیزبه پرداخت دیه در صورت مطالبه دیه محکوم می گردد.
در مواردی سقط جنین بر اثر تخلف پزشک ،ماما ،دارو فروش و جراح صورت گرفته یا مباشرت به اسقاط جنین نمایند به حبس از دوسال تا پنجسال محکوم می گردد وحکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت می گیرد .
طبق گفته وکیل در سقط جنین فرقی بین جنین یا حمل مشروع یا نا مشروع نیست ودیه حمل نا مشروع نیز با توجه به نظریه مشورتی دیوان(66/6/7-7/2171)همان دیه حمل مشروع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی