تفویض وکالت طلاق به زوجه
تفویض وکالت طلاق به زوجه
آبان 3, 1394
سقط جنین
آبان 3, 1394

تمکین و حق حبس
یکی از سوالات مطرح شده درباره مهریه و حق حبس این است که :زمانیکه مهریه طی حکمی تقسیط شود آيا با پرداخت اولين قسط مهريه،زن براي دريافت نفقه ملزم به تمکين هست يا خير؟
پاسخ : تا زمانيکه مهريه زن به طور کامل پرداخت نشده زن ميتواند همچنان ازحق حبس خودش استفاده کند.
حجت‌الله يزدان‌زاده،رئيس شـعـبـه سوم ديوانعالي کشوراظهارداشت: امتناع زن از ايفاي وظايف زوجيت تا وصول مهريه زماني مصداق دارد که مهريه حال وعندالمطالبه بـاشـد وحـق حـبـس ناظربه مهريه حال وعندالمطالبه است؛ولي اگر براساس ماده 1083 قانون مدني براي پرداخت مهريه مدت تعيين شده باشد،زوجه نمي‌تواند ازحق موضوع ماده 1085 قانون مدني يعني حق حبس استفاده نمايد؛ زيرا با وقوع عقد نکاح، تمکين زوج و ايفاي وظايف زوجيت درقبال زوج بلافاصله و بدون مهلت زماني است و عدم انجام وظيفه شرعي وقانوني براي وصول مهريه‌ اي که تأديه آن يکسال بعد از وقوع نکاح تعيين شده ومهلت پرداخت آن نيز فرا نرسيده وقابل مطالبه نبوده،به هيچ‌ وجه ب اقواعد ماده 1085 قانون مدني انطباق ندارد.
پس از اعلام نظرهای موسسه حقوقی توسط روسا و مستشاران دیوانعالی کشور نسبت به این موضوع نهایتا نظر بر این شد که تقسیط مهریه مانع از استفاده از حق حبس زوجه نمی شود. و این مطلب طی وحدت رویه ابراز گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی