لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی (قسمت سوم)
سپتامبر 25, 2016
وضعيت حقوقی كودك آزمايشگاهی ( بخش اول )
اکتبر 2, 2016
لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی (قسمت سوم)
سپتامبر 25, 2016
وضعيت حقوقی كودك آزمايشگاهی ( بخش اول )
اکتبر 2, 2016

بروز رسانی 1402/02/14

بررسی حقوق زن در اسلام

نقد و بررسی برخی از حقوق سیاسی و اجتماعی زن در اسلام

 

انسان از گذشته‏ هاى دور تا به امروز در پى شناسایى حقوق خویش و در جهت تأمین‏ و تضمین آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزینه‏ هاى سنگین در این راه به‏ تدریج جامعه بشرى را به سوى تنظیم و تدوین حقوق بشر هدایت نمود. اعلامیه‏ هاى حقوق كه سابقه تدوین برخى از آنها به قرن ها قبل بازمى‏ گردد نمونه ‏اى از تلاش انسان در این‏ راستا مى‏ باشد.

 

سایت وکیل خانواده در مورد حقوق زن از دیدگاه اسلام توضیح می دهد :

انسان همان موجودی است كه آفرینش وى در زیباترین شكل ممكن صورت پذیرفته و خداوند خود را نسبت به چنین آفرینشى تحسین نموده، وبرهمین اساس جایگاه شایسته و والای او را موردتاكیدقراردادهاست:

(و لَقَد كرّمنا بَنى آدَمَ وَ حَملناهُم فى البرّ و البحر و رزقناهم من الطيّبات و فضّلناهم على كثيرٍ ممّن خلقنا تفضيلاً )

بنابراین تنها انسان است كه تاج كرامت بر سر او نهاده شده، برترى او در جهان به روشنى اعلام گردیده و آنچه در آسمان و زمین است با اراده خداوندى در قبضه وى (انسان) قرار گرفتهاست.

در این نگرش الهى بر خلقت انسان كه سه محور آفرینش ویژه، جایگاه ویژه و اقتدار ویژه این موجود مورد توجه قرار مى‏گیرد، برخوردارى از حقوق ویژه نیز امرى طبیعى بوده به گونه‏اى كه بدون آن، ویژگیهاى سه ‏گانه فوق معنا و مفهومى نخواهند داشت.

به تعبیر دقیق‏ تر، رابطه مستقیمى میان گستره توانایی ها و استعداد انسان با گستره و دامنه حقوق وى وجود دارد.

به هر میزانى كه استعداد خدادادى این موجود بیشتر باشد دامنه استحقاق او نیز گسترده ‏تر خواهد بود.

 

تفویض وکالت طلاق به زوجه

به حكم آيه شريفه «يا ايّها النّاس انّا خلقناكُم من ذكرٍ و انثى و جَعَلناكُم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اكرمَكم عند اللَّهِ اَتقاكم » جنسيت هرگز ملاك برترى و امتياز نبوده بلكه امتياز انسان چه زن و چه مرد بر اساس تقوا است.

 

زن و مرد گرچه از دو جنس متفاوتند اما از نظر انسانيت با هم برابرند:

 

«يا ايها النّاس اتقّوا ربّكم الذى خَلَقَكُم من نفسٍ واحدةٍ و خلق منها زوجها …؛»

برابرى زن با مرد در اصل هويت انسانى، دليل برابرى آنان در ساير زمينه‏هاى زندگى است از قبيل برابرى در كسب علم و دانش، برابرى در استقلال عمل و آزادى انتخاب، برابرى در اموراقتصادى وبرابرى درمجازاتها نظيرسرقت اين نمونه‏ ها نشانگر آن است كه زن و مرد در حيثيت و حقوق انسانى با يكديگر برابرند. نكته‏اى كه لازم است مورد توجه قرار گيرد فرق ميان تساوى و تشابه حقوق است.

 

 بررسي حقوق زن در اسلام

بررسي حقوق زن در اسلام

 

تفاوتهاى فراوان زن و مرد از لحاظ جسمى ، روانى و احساسى سبب گرديده است، اسلام كه بر پايه فطرت انسانى ، حقوق خويش را وضع نموده است با عنايت به اين تفاوتها، حقوقى براى زن و حقوقى براى مرد قائل شود كه سرجمع آن برابرى و تساوى ميان آنان و نفى تبعيض جنسى است.

وکیل دعاوی خانواده در ادامه بیان می کند:

به تعبیر شهید مطهرى: «آنچه میان طرفداران حقوق اسلامى از یك طرف و طرفداران پیروى از سیستمهاى غربى از طرف دیگر مطرح است مسأله وحدت و تشابه حقوق زن و مرد است نه تساوى حقوق آنها.

كلمه «تساوى حقوق» یك مارك تقلبى است كه مقلّدان غرب بر روى این ره‏آورد غربى چسبانیده‏اند … در نهضت عجولانه‏اى كه در كمتر از یك قرن اخیر به نام زن و براى زن در اروپا صورت گرفت، زن كم و بیش حقوقى مشابه با مرد پیدا كرد؛

اما با توجه به وضع طبیعى و احتیاجات جسمى و روحى زن، هرگز حقوق مساوى با مرد پیدا نكرد، زیرا زن اگر بخواهد حقوق مساوى حقوق مرد و سعادتى مساوى سعادت مرد پیدا كند راه منحصرش این است كه مشابهت حقوقى را از میان بردارد.

براى مرد حقوقى متناسب با مرد و براىزن   حقوقى متناسب با خودش قائل شود.»

برای مشاوره با وکیل طلاق ، با سایت وکیل خانواده در ارتباط باشید .

علت تفاوتهاى حقوقى در امورى نظیر ارث، طلاق

تعدد زوجات، ولایت، شهادت، قضاوت و امورى از این قبیل را باید در تفاوتهاى وجودى میان این دو جست و جو نمود.

با توجه به مطالب مذکور در این مقاله سعی شده است تا مطالبی در خصوص وضعیت زنان در طول تاریخ و تفاوتهای زنان و مردان در گذشته و حال و همچنین مطالبی پیرامون حقوق زنان از منظر فقهی و حقوقی و در قسمتی دیگر از زاویه اجتماعی و … ارائه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی