لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی (قسمت سوم)

لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی (بخش دوم)
لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی ( قسمت دوم )
مهر 4, 1395
بررسی حقوق زن در اسلام
مهر 4, 1395

بروز رسانی 1401/06/10

لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی (قسمت سوم)

 

در مطلب لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی (بخش دوم) به نکات و توضیحاتی در مورد این مبحث از نظر حقوقی پرداختیم .

در این مطلب نیز به دنبال مطالب قبلی ، وکیل دعاوی خانواده ادامه ی مبحث لقاح مصنوعی و مسائل حقوقی مربوط به آن را بیان می کند :

احكام و نسب طفل حاصل از از نطقه بارور شده طبیعی یا غیر طبیعی انتقال یافته به رحم ثالث

هرگاه جنین موجودیت خود را از رحم مادر شروع ولی به دلیل بیماری مادر یا ضعف و ناتوانی او در پروراندن و به ثمر رساندن او از رحم ، خارج و به رحم زن دیگی منتقل و دوران جنینی را در محل جدید به پایان رساند وضعیت نسبت (احكام وضعی ) و حكم تكلیفی این اقدام چگونه خواهد بود.

 

 

لقاح مصنوعی - وکیل خانواده

لقاح مصنوعی – وکیل خانواده

 

دلائل فراوانی بر حلیت و مجاز بودن این اقدام دلالت دارد.

از جمله :

یك : آیات – آیات متعددی از قران كریم مانند آیه 233 از سوره بقره كه مقرر می دارد : (زنان شما محل پرورش نطفه شمایند، به هر نحو كه می خواهدی از این نعمت یا از این امتیاز بهره ببرید.

این آیه به طور صریح بر این ادعا دلالت دارد. آیات شریفه دیگری نیز وجود دارد كه نه به طور صریح بلكه به طور ضمنی بر این امر دلالت می نماید.

از جمله آیه 72 از سوره نحل كه مقرر ی دارد: خداوند از سرنوشت مشا همسرانی برایتان مقرر داشت و از این همسران نیز برای شما فرزندان ونواده های قرار داد.

وآیه 21 از سوره روم با این مفهوم كه از نشانه های عظمت خداوند اینكه از سرشت شما برایتان همسرانی آفرید تا در جوار همسران آرامش یاببد و بین شما وهمسرانتان دوستی ومحبت قرار داد.

دو آیه اخیر گرچه صراحتی در دلالت بر مدعا ندارد ولی محتوانی كلام و تعبیر به ازدواج در هر دو آیه مباركه دلالت دارد بر اینكه زنان كه طبق حقوق اسلام می توانند متعدد باشند جمعا” برای شوهران در حكم پیكرده واحده و محلی جهت تولید مثل و به تعبیر آید اولی مزرعه ای جهت كشت و بارور كردن نطفه شوهر خویش محسوب می گردند ، بنابراین از نظر حلیت و احكام تكلیفی منع صریحی از این اقدام به عمل نیامده و در نتیجه ، اصاله الاباحه و اصل عدم ممنوعیت موید مشروعیت آن می تواند باشد .

وکیل خانواده در ادامه توضیح می دهد :

 

روايت

در بین روایات باب نكاح و نسب روایت صریحی بر حلیت این مورد به دست نیامد،

اما روایات متعددی به طور ضمنی بر حلیت مورد دلالت دارد كه از جمله روایت منسوب به پیامبر اسلام (ص ) با این مضمون با یكدیگر ازدواج كنید و تولید مثل نمائید و بر تعداد پیروان مكتب بیفزاید، زیرا من در روز واپسین به كثرت تعداد شما در بین امتها و ملتها افتخار می كنم ولو اینكه تولید مثل به سرانجام نرسد.

 

سایت وکیل خانواده بابت مطالعه این مطلب از شما سپاسگذار است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی