در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد؟

لزوم ثبت ازدواج
لزوم ثبت ازدواج چیست؟
بهمن 6, 1401
جنین هم ارث می برد
آیا جنین هم ارث می برد؟
بهمن 6, 1401

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد؟

 

در این مقاله قصد داریم شما را با موضوع در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد بیشتر آشنا کنیم:

پرداخت مهریه در سند ازدواج یا عند المطالبه است یا عند الاستطاعه که در هر دو مورد زن استحقاق مطالبه تمام مهریه را از شوهر دارد و با مراجعه به وکیل خانواده دادخواست خود را جهت مطالبه مهریه از زوج تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم می نماید.

پرداخت مهریه در سند ازدواج یا عند المطالبه است یا عند الاستطاعه که در هر دو مورد زن استحقاق مطالبه تمام مهریه را از شوهر دارد، در مهریه عند الاستطاعه زن باید استطاعت مالی مرد را جهت پرداخت مهریه به دادگاه اثبات کند.

این مورد به منزله طلاق دادن زن بدونه مهریه نیست.

 

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد

 

در مهریه عند المطالبه نیز با مطالبه زن (دادن دادخواست مهریه) اگر مرد توان یک جای مهریه را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

تقاضای تقسیط مهریه  کند که در این صورت نیز با پذیرش اعسار شوهر، مهریه تقسیط می شود و البته این هم به منزله عدم استحقاق زن در مهریه و طلاق دادن زن بدون مهریه نیست.

 

شرایطی که مهریه به زن تعلق نمیگیرد به شرح ذیل است:

  • بر طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی هر گاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل بوده باشد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن حق مهر ندارد
  • به استناد ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هر گاه به دلیلی نکاح بین زوجین، فسخ گردد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهر نخواهد بود تنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد است یعنی مردی که توانایی عمل زناشویی نداشته باشد که در این صورت با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر خواهد بود.

  •  در هنگام طلاق دختر باکره نیز  مهریه او نصف خواهد شد.

 

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمیگیرد؟

(حکم مهریه در صورت دوشیزگی زوجه)

  1. اگر زن دوشیزه (باکره) باشد در طول زندگی مشترک و تا قبل از طلاق می تواند مطالبه همه مهریه را کند ، بر طبق ماده 1092 قانون مدنی:
  2. هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود

  3. اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی