اگر چه نکاح و ازدواج امر پسندیده ای است. اما در برخی موقعیت ها برای نکاح یک سری موانع وجود دارد.
در ادامه با توجه به قانون مدنی به بررسی موانع نکاح می پردازیم.
نکاح با ارقاب نسبی ذیل ممنوع است اگر چه قرابت حاصل از شبهه یا زنا باشد
قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی است مشروط بر اینکه:
اولا: شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد
ثانیا: شیر مستقیما از پستان مکیده شده باشد
ثالثا: طفل لااقل یک شبانه روز و یا 15 دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد بدون اینکه غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد
رابعا: شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد
خامسا: مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد.
بنابراین اگر طفل در شبانه روز مقداری از شیر یک زن و مقداری از شیر زن دیگر بخورد موجب حرمت نمی شود اگر چه شوهر آن دو زن یکی باشد.
و همچنین اگر یک زن یک دختر و یک پسر رضاعی داشته باشد که هر یک را از شیر متعلق به شوهر دیگر شیر داده باشد
آن پسر یا آن دختر برادر و خواهر رضاعی نبوده و ازدواج بین آن ها از این حیث ممنوع نمی باشد.
نکاح بین اشخاص ذیل به واسطه ی مصاهره ممنوع دائمی است
جمع بین دو خواهر ممنوع است اگر چه به عقد منقطع باشد.
هیچ کس نمی تواند دختر برادرِ زن و یا دخترِ خواهرِ زن خود را بگیرد مگر با اجازه زن خود
هر کس زن شوهردار را با علم به وجود علقه ی زوجیت و حرمت نکاح و یا زنی را که در عده ی طلاق و یا در عده ی وفات است با علم به عده و حرمت نکاح برای خود عقد کند، عقد باطل و آن زن مطلقا بر آن شخص حرام مؤبد می شود.
حکم مذکور در ماده 1050 قانون مدنی در موقعی نیز جاری است که عقد از روی جهل به تمام یا یکی از امور مذکوره ی فوق بوده و نزدیکی هم واقع شده باشد.
در صورت جهل و عدم وقوع نزدیکی عقد باطل ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود
تفریقی که با لعان حاصل می شود موجب حرمت ابدی است.
عقد در حا احرام باطل است و با علم به حرمت موجب حرمت ابدی می شود.
زنای با زن شوهردار یا زنی که در عده رجعیه است موجب حرمت ابدی است.
نزدیکی به شبهه و زنا اگر سابق بر نکاح باشد از حیث مانعیت نکاح در حکم نزدیکی با نکاح صحیح است ولی مبطل نکاح سابق نیست.
اگر کسی با پسری عمل شنیع کند، نمی تواند مادر یا خواهر یا دختر او را تزویج کند.
زنی که سه مرتبه متوالی زوجه ی یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می شود. مگر اینکه به عقد دایم به زوجیت مرد دیگری در آمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد.
زن هر شخصی که نه به طلاق که شش تای آن عدی است مطلقه شده باشد بر آن شخص حرام مؤبد می شود.
نکاح مُسلِمه با غیر مّسلِم جایز نیست.
ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که مانع قانونی ندارد موکول به اجازه ی مخصوص از طرف دولت است
دولت می تواند بعضی لز مستخدمین و مامورین رسمی و محصلین دولتی را با زنی که تبعه ی خارجه باشد موکول به اجازه مخصوص نماید.
همکاران ما در بخش مشاوره خانواده پاسخگوی همه سوالات شما عزیزان هستند.