اهميت اخلاق و مسئوليت هاي اجتماعي مديران (قسمت دوم)

اهميت اخلاق و مسئوليت های اجتماعی مديران (قسمت اول)
آبان 9, 1395
اهميت اخلاق و مسئوليت های اجتماعی مديران (قسمت سوم)
آبان 9, 1395

اهميت اخلاق و مسئوليت های اجتماعی

مفهوم اخلاق و مسئوليت اجتماعی

 

امروزه اخلاق و مسئولیت مدیران بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دارد مسئولیت اخلاقی و اجتماعی یک تعهد مداوم مدیران است که آنها را ملزم به رعایت اصول اخلاقی و توسعه اقتصادی هم زمان باارتقای سطح زندگی نیروی کار و خانواده آنها در جامعه در سطح گسترده می نماید.

همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت ها تعهد صاحبان صنعت و تجارت در مقابل اجتماع می باشد که می بایست ضمن احترام به فرهنگهای مختلف موقعیت های شغلی جهت تولید ، مهارت نیروی کار، اجتماع و دولت ایجاد نماید .

با توجه به دیدگاه های مختلفی كه درباره نهاد یا عامل پاسخ شونده از شركت وجود دارد. تعاریف متفاوتی از مسئولیت پذیری شركت ها شده است.

گروهی مسئولیت اجتماعی را پاسخگو بودن یك شركت به افراد ذینفع آن شركت در برابر كارها و تصمیمات صورت گرفته توسط آن شركت می دانند.

منظور از افراد ذینفع كسانی هستند كه چه در سطح محلی چه در سطح   بین المللی از فعالیت های شركت تأثیر پذیرند.

كلاركسون استدلال می كند كه بهتر است از مدلها و روش شناسی های بی فایده مرتبط با موضع مسئولیت اجتماعی شركت ها دست برداشته و به سمت چهارچوب ذینفعان  متمایل شویم. چهارچوبی كه در آن تولید سود شركت ها به منظور ایجاد ثروت برای ذینفعان است.

این چهارچوب از مسائل مبهم جلوگیری می كند و اجازه می دهد كه در تحقیق علمی، مقالات قابل ارزیابی باشند.

مشاوره با وکیل طلاق از طریق این سایت میسر می باشد .

نظریه ذینفعان از این استدلال استفاده می كند كه علاوه بر كسانی كه در شركت سهم مالكانه دارند، بسیاری از افراد گروه های دیگری نیز در آن شركت علائقی دارند و رفتار شركت و نحوه راهبری آن، بر علائق ایشان اثر می گذارد و بنابراین بایستی حقوق و علائق این طیف گسترده از ذینفعان، در سیاست هاو رفتارها شركت دیده شود.

 

در طیف گروه های ذینفع می توان این گروهها را مشاهده كرد :

مالكان، سهامداران مدیران، كاركنان مشتریان، مصرف كنندگان تأمین كنندگان توزیع كنندگان دستگاه های ناظر بر حسن اجرای قوانین، سازمان های پاسدار محیط زیست، مردم محل، فعالیت بنگاه، دولت، رقبا، بانك ها و مؤسسات مالی، رسانه ها و جامعه علمی.

گریفین و بارنی مسئولیت اجتماعی را چنین تعریف می كنند ‹‹مسئولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است كه سازمان بایستی در جهت حفظ و مراقبت و كمك به جامعه ای كه در آن فعالیت می كند انجام دهد.

كیث دیویس معتقد است كه ‹‹مسئولیت اجتماعی یعنی نوعی احساس تعهد به وسیله مدیران سازمان های تجاری بخش خصوصی كه آن گونه تصمیم گیری نمایند كه در كنار كسب سود برای مؤسسه، سطح رفاه كل جامعه نیز بهبود یابد.

گروهی معتقدند كه چون جامعه برای موسسات بازرگانی كه درآن فعالیت می كنند فرصت های مختلفی را ایجاد كرده است كه آنها به كسب سودبپردارند، درعوض ، سازمان  های مذكور باید معتهد باشند كه نیازها وخواسته های جامعه را برآورده كنند این تعهد را مسئولیت اجتماعی می نامند.

وکیل دعاوی خانواده در ادامه توضیح می دهد:

مشاور تجارت جهانی درامور توسعه پایدار درگزارش خود به نام‹‹ ایجاد حس خوب كاری وشغلی›› نوشته لرد هولم وریچاردواتس از این تعریف استفاده كرده اند،

‹‹ مسئولیت پذیری اجتماعی شركت ها عبارتند از تعهد مستمر مشاغل به داشتن رفتار اخلاقی مشاركت درتوسعه اقتصادی ودرهمان حال بهبود كیفیت زندگی نیروی كاروخانواده یشان درسطح وسیعتر، بهبود جامعه واجتماع››

اما از مسئولیت اجتماعی درجوامع وفرهنگ های گوناگون تعاریف متفاوتی شده است كه ما درنمونه آن را می آوریم.

درفیلیپین مسئولیت اجتماعی شركت ها این گونه تعریف شده است: ‹‹مسئولیت اجتماعی شركت ها عبارت است از آنچه كه مشاغل به جامعه پس می دهند.

برای مشاوره حقوقی خانواده می توانید از طریق این سایت با وکلای ما در ارتباط باشید.

در غنا از مسئولیت اجتماعی این طور اسنتباط می شود،

‹‹ ظرفیت سازی برای امرار معاش پایدار آن به تفاوت های فرهنگی احترام می گذارد و فرصت های شغلی را در ایجاد مهارت در كارمندان، اجتماع و دولت پیدا می كنند. ››

به طور سنتی در آمریكا بیش از همه بر حسب مدل بشر دوستانه آن تعریف شده است:

‹‹از شركت های سودآور انتظار می رود كه وظیفه شان را در مورد پرداخت مالیات بخوبی انجام دهند. پس آنان بخش معینی از سودشان را برای امور خیریه می بخشند. برای یك شركت خیلی بد است  از آنچه كه می بخشد، منفعت كسب نماید.››

اما مدل اروپایی بیشتر بر تجارت محض به طریقه ای که دربرابر اجتماع مسئول باشد تأکید می کند و به نظر می رسد قابل قبول تر باشد .

اما آنچه مهم است این است که همچون سایرفرایند های مبتنی برفعالیت های جمعی واجتماعی بشری، هیچ چیز نمی تواند برای همه مناسب باشد، درکشورهای مختلف،  ارزش ها و اولویت های متفاوتی وجود خواهند داشت که چگونگی عمل به مسئولیت پذیری را شکل خواهند داد.

سایت وکیل خانواده بابت مطالعه این مطلب از شما قدردانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی